Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 62443
تاریخ انتشار : 19 آبان 1393 9:1
تعداد بازدید : 2665

عکاسی و نظریه

کتاب عکاسی و نظریه به قلم دکتر مهدی مقیم نژاد ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته عکاسی نوشته شده اما به دلیل فراگیر بودن الگوهای نقد کتاب، همه ی علاقه مندان به هنرهای تجسمی می توانند مخاطبان این کتاب باشند

 

کتاب "عکاسی و نظریه"  به قلم دکتر مهدی مقیم نژاد در 492 صفحه و 104 تصویر، در شمارگان 2500 نسخه در قطع وزیری و به قیمت 19900 تومان در بازار کتاب توزیع شده است.

این کتاب که اثری آموزشی در حوزه نقد عکس با شیوه مطالعه تطبیقی است از سه بخش و ده فصل تشکیل شده است. چنانکه از مقدمه کتاب بر می آید نویسنده تلاش کرده تا از زاویه دید رویکردهای دو نظریه ی ساختارگرایی و پساساختارگرایی دنیای عکاسی و تجربیات آن را به بحث بگذارد. نویسنده در همین راستا از نظر روش شناختی شیوه ی تحلیل خود را بنا بر الگوی پیشنهادی فردینان سوسور در تحلیل زبان، حرکت از کل به جزء یا به بیان جدیدتر رولان بارت، حرکت از تحلیل نظام به تحلیل متن گذاشته است. بنابراین در این کتاب در ابتدا با تحلیل کلیت عکس وعکاسی مواجهیم و سپس به نقد آثار دو عکاس مشخص، رابرت فرانک و سیندی شرمن می رسیم.

به شکل دقیق تر، فصل اول کتاب به فرازهایی تاریخی در تعریف های گوناگون از رویکرد ساختارگرایی و مفهوم ساختار و فرم اختصاص دارد.

فصل دوم تلاشی است برای بازخوانی ، پیکره بندی و جمع بندی آراء نظریه پردازان گوناگون درباره وجوه نشانه شناختی عکس و خصیصه های نشانه شناختی ویژه عکاسی.

فصل سوم به طرح پرسش کلاسیک نسبت های میان عکس و زبان اختصاص دارد و نویسنده تلاش کرده وجوه گوناگون بحث های زبان شناختی را به عکاسی تعمیم دهد و آن را با دقت و جزییات به بحث بگذارد.

فصل چهارم قرائتی مبتنی بر مبانی فکری ساختارگرایانه است از دنیای عکاسی و همچنین پیش کشیدن استنباطی ساختارگرایانه از نقطه نظرهای بسیاری از عکاسان که در اصل با ادعایی ساختارگرایانه مطرح نشده بودند.

فصل پنجم کتاب به استنباط مصداق های عینی رویکرد ساختارگرا در دنیای عکاسی اختصاص دارد.

فصل ششم به عنوان مورد پژوهی، نقد عملی ساختارگرایانه و کاربست قابلیت ها و امکانات این نقد است در تحلیل کتاب آمریکایی ها ی رابرت فرانک.

فصل هفتم از بخش دوم کتاب همچون فصل اول به طرح فرازهای تاریخی، تعاریف گوناگون از پساساختارگرایی، ریشه های فکری آن و همچنین مرور آراء برخی از نظریه پردازان که در ادامه کتاب کارکردی ویژه دارند پرداخته شده است.

فصل هشتم کتاب بازنگری و تحلیل پساساختارگرایانه از برآیند مطالبی است که در بخش اول کتاب به عنوان کلیدی ترین مبانی نگاه ساختارگرا به عکاسی به بحث گذاشته شده بود.

فصل نهم کتاب استفاده از امکانات عملی نقد پساساختارگرا درتجزیه و تحلیل و نقد آثار سیندی شرمن است.

بخش سوم و فصل دهم کتاب هم در حکم ارزیابی و نتیجه گیری مطالب به بررسی تطبیقی نظریه های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس اختصاص دارد هر چند که در این فصل دامنه بحث به الگوهای هنر مدرن و پسامدرن هم کشیده می شود که از نگاه نویسنده دست کم یکی از نتایج ناگزیر رویکردهای ساختارگرا و پساساختارگرا در دنیای عکاسی و هنرند.

چنانکه مقیم نژاد در مقدمه کتاب تأکید می کند مخاطبان هدف کتاب در اصل علاقه مندان و دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته عکاسی هستند اما به دلیل فراگیر بودن الگوهای نقد کتاب، همه ی علاقه مندان به هنرهای تجسمی می توانند مخاطبان فرضی کتاب باشند.

این کتاب تلاش دارد ابتدا در سطح نظری، از نگاه ساختارگرایانه، طبیعت عکس به مثابۀ نشانۀ تصویری، مقتضیات زبان شناسانۀ عکاسی، و مولفه های ساختاری درونی رسانۀ عکاسی را تحلیل کند و این نکته ذرا معلوم دارد که تصویر عکاسی در ذات خود واجد چه ماهیت نشانه شناختی و مولفه های ساختاری خودبسنده ای است...

مهدی مقیم نژاد متولد سال 1355 از شهرستان بابل و دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران در سال 1389 است و در حال حاضر به تالیف، ترجمه و تدریس مشغول است.
با ترجمه مقیم نژاد، پیش تر کتاب «نشانه شناسی عکاسی در جستجوی نمایه» نوشته گوران سونسون، به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب های: دین و رسانه، هنر دینی و...

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.