An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. آیین افتتاحیه دانشکده دین و رسانه برگزار شد

العربیه

۱۴۰۳/۰۷/۱۰- ۱۴:۱۸ - مشاهده: ۱۲۶

آیین افتتاحیه دانشکده دین و رسانه برگزار شد

مهر1403
آیین افتتاحیه دانشکده دین و رسانه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشکده دین و رسانه ، مراسم افتتاحیه سال تحصیل 1404-1403 دانشکده دین و رسانه پیش از ظهر امروز در این دانشکده برگزار شد.

کمال اکبری رئیس دانشکده صداوسیما قم در ابتدای سخنان خود شهادت سیدحسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان را تسلیت گفت و افزود: امیدواریم که بتوانیم قدم بزرگی را در جبهه رسانه ای مقاومت برداریم.

اکبری با بیان اینکه جنوب شرق آسیا و غرب آسیا همیشه زیر سایه جنگ سخت بوده است، بیان داشت: بیش از 40هزار زن و کودک توسط بمباران صهیونیست ها قتل عام شدند و با همه ابزارهای رسانه ای جا داشت که تحول بزرگی در دنیا پدید آید اما با فعالیت های بزرگ رسانه ای، مجرم توسط نظام های جهانی تقویت و توجیه می‌شود. رسانه‌ها در شکل گیری چنین جهانی نقش دارند و ما به عنوان جریان حق نیاز به جهاد رسانه ای داریم.

وی با بیان اینکه فعالان رسانه ای باید به صورت جهادی کار کنند، اظهار داشت: از نبی مکرم اسلام نقل شده است که پیروزی تمدن‌ها و نظام ها به اراده قاطع و دوراندیشی و تدبیر ممکن است و لازم است که در همه امور علاوه بر تصمیم مهم دوراندیشی‌های لازم نیز صورت گیرد.

وی با تبریک به دانشجویان جدیدالورود تصریح کرد: توانایی‌های دانشکده محدود است اما با وجود همه محدودیت ها، افراد فراوانی درخشیده و آثار ملی و بین المللی تولید کردند. رسانه می‌تواند اثرگذاری‌های بزرگی داشته باشد زیرا وابسته به افراد است و مدیران دانشکده تلاش دارند که شرایط لازم برای درخشش دانشجویان فراهم باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما از دانشجویان خواست همواره به علم آموزی توجه کنند، بیان داشت: کارگاه‌ها و فوق برنامه‌هایی برای دانشجویان این دانشکده تدارک دیده می‌شود که در مدت زمان کم بتوانند علم و مهارت های لازم را برای ورود به سازمان صداوسیما کسب کنند.

وی با بیان اینکه طلاب برای استفاده از فرصت رسانه در جهت نشر دین به دانشکده دین و رسانه وارد می‌شوند، تأکید کرد: رسانه یک وظیفه بزرگی به عنوان بیداری و مدیریت افکار عمومی دارد تا خیر و شر را نشان داده و تحلیل های لازم را به مخاطب خود ارائه دهد. در نظام جهانی وارد یک جنگ تمام عیار رسانه ای شده ایم علاوه بر اینکه جنگ سخت هیچگاه از روی ملت ها برداشته نشده است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: سیدحسن نصرالله و شهید نیلفروشان مزد مجاهدت های خود را گرفتند و هر کدام یک مکتبی بوده که ما نیز نسبت به آن‌ها وظیفه ای داریم.

وی با اشاره به تحصیل خود در مجموعه دانشکده دین و رسانه بیان داشت: تحصیل در اینجا در ساحت حکمرانی علم و فرهنگ به بنده کمک کرد. تنها مجموعه ای که یک ساختار نظام مند برای مشارکت حوزویان دارد شورای تخصصی حوزه شورای انقلاب فرهنگی است که در فضای حوزه و نظام مدیریتی حوزه یک ساختار رسمی و پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی از مأموریت های این شورا کمک به حوزه و حوزیان در راستای ریل گذاری است مانند اینکه حوزه‌ها به امری نیاز داشته باشند که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم به ریل گذاری بوده وی می‌توانند از طریق این شورا پیگیری کنند. تزریق نگرش دینی در سیاست های کلان علم و فرهنگ کشور توسط شورای تخصصی حوزوی پیگیری می‌شود و بسیار کلان و گسترده بوده و در همه ساحت هایی حوزه علم و فرهنگ دست بر همکاری دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی‌با بیان اینکه شورای حوزوی دامنه فعالیت گسترده ای دارد، تصریح کرد: ابعاد دینی، حِکمی و حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق این شورا تأمین می‌شود و در هنگام خلأهای موجود در مباحث حکمرانی شورای تخصصی حوزوی وارد می‌شود برای مثال در نسخه ابتدایی سند امنیت غذایی مشاهده شد تناسبی با جمهوری اسلامی ندارد و سعی کردیم این سند را نزدیک کنیم به چیزی که نظام لازم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لیراوی مدیر اداره پژوهش های اسلامی رسانه با تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان بیان داشت: در حال حاضر در جنگ رسانه ای و جنگ فیزیکی به صورت توأمان قرار گرفته ایم و جنگ رسانه ای به مراتب مهم تر از جنگ فیزیکی است

وی با بیان اینکه اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه به نیروهای پژوهشگر دینی احتیاج دارد، افزود: 30 سال از تأسیس این اداره گذشته و نیروهای زیادی جذب شدند و زمان بازنشستگی پژوهشگرهای این اداره فرارسیده است.

لیروای گفت: دفتر پژوهش های دینی اداره کل شامل 5 گروه پژوهشی شامل گروه مناسبت ها و تاریخ، گروه فقه و اخلاق، گروه غرب پژوهی و تحلیل و رصد و جریان‌های جهانی اسلام بوده است. مجلات علمی مختلفی خروجی این گروه‌ها است و مقالاتی در نقد تفکر غرب نیز ترجمه می‌شود.

وی با اشاره به تولید کتب در گروه‌های پژوهشی به تولید برنامه‌های تلویزیونی در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه اشاره کرد و افزود: به دنبال تولید آثار الگو، کارهایی که در شبکه‌های سراسری و استانی در موضوعات دینی تولید نمی‌شوند هستیم از این یک اثر در بحث ولایت فقیه را در 13 قسمت پژوهش کردیم که سه قسمت در حال تولید است و در رسانه ملی پخش خواهد شد.

رئیس اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در پایان با دعوت از دانشجویان دانشکده دین و رسانه جهت همکاری‌های پژوهشی توصیه کرد که از دوران تحصیل خود نهایت استفاده را برده و به رسانه مسلط شوند.

 

دکتر قاسمی دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با تسلیت شهادت رزمندگان بزرگ جبهه مقاومت اظهار داشت: فناوری هوش مصنوعی در همه عرصه‌های حیات بشری نفوذ جدی و واقعی دارد و یک فناوری راهبردی است که کشورها سرمایه گذاری‌های بزرگی بر روی آن کرده اند؛ در آینده نزدیک تقسیمات سیاسی معمول نخواهد بود و جهان به کشورهای برخوردار و مصرف کننده فناوری هوش مصنوعی خواهند شد.

وی فناوری هوش مصنوعی را آینده آفرین دانست و افزود: کشورهایی که مصرف کننده این فناوری باشند، مستعمره خواهند شد؛ در دوران امروز هر کجا که کلان‌داده وجود دارد هوش مصنوعی نیز حضور دارد و دم دستی ترین محل انباشت کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی هستند که ما داده‌های خود را سخاوتمندانه در اختیار دشمن قرار داده ایم.

قاسمی‌با اشاره به ترور شهید فخری زاده از طریق پردازش تصویر توسط هوش مصنوعی گفت: همه این فناوری تهدید نیست بلکه فرصت های زیادی پیش روی ما قرار داده است و در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی به درد می خورد؛ رصد هایی که آرزوی انجام آن را داشتیم را می‌توان با استفاده فناوری هوش مصنوعی انجام داد.

وی بیان داشت: اگر اهمیت داده را متوجه نباشیم خود را تجهیز نکردیم و باید توجه کنید که فناوری هوش مصنوعی صرفا دانستن زبان برنامه نویسی نیست و باید زیربناهای هوش مصنوعی را فراهم کنیم. در دنیای جدید و در مواجهه با این فناوری با حکمرانی دستوری و پلتفرمی مواجه نیستیم بلکه حکمرانی الگوریتمی است. باید داشته‌های خود را در حوزه‌های دینی به زبان ماشین تبدیل کنیم و بر اساس نظام اندیشه ای ما الگوریتم تولید شود.

دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طبق برنامه هفتم توسعه بسیاری از دستگاه‌های کشور باید خود را هوشمند کنند، گفت: اگر ما معقتد هستیم که مدل مدیریت افکار عمومی‌باید ها و نبایدهایی دارد باید بتوانیم آن را به زبان ماشین ترجمه کنیم و اگر تأخیر کنیم الگوریتم های وارداتی را باید بپذیریم. دانشکده دین و رسانه می‌تواند بخشی از مأموریت خود را در این حوزه‌ها دنبال کند.

وی فناوری هوش مصنوعی را به صنعت برق تشبیه کرد و گفت: با ظهور برق همه چیز تغییر کرد و معماری را نیز تحت تأثیر قرار داد که باید بگویم هوش مصنوعی نیز چنین حالتی دارد. اگر در حوزه ورود به فضای مجازی فرصت را از دست دادیم در فناوری‌های هوشمند چنین ریسکی را نمی‌توانیم داشته باشیم و با بیان اخیر رهبر معظم انقلاب همه چیز عوض شد.

دبیر ستاد فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه ادامه داد: ایران در تحقیقات هوش مصنوعی در بین 20 کشور دنیا است و رژیم صهیونیستی در این زمینه هیچ رتبه ای ندارد زیرا احتیاجی به آن ندارد؛ در به کار بردن هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کشور پنجم دنیا است و ما در رتبه 77 قرار داریم. در عرصه رسانه به مسأله خلق روایت در حوزه هوش مصنوعی نیازمند هستیم که می‌تواند توسط دانشکده دین و رسانه صورت گیرد. در صداوسیما مستندهای زیادی در خصوص هوش مصنوعی می سازند که نتیجه آن عدم خودباوری و عدم اعتقاد به مسیری که می رویم، می‌شود اما داشته‌های امروز و راهی که در آن قرار داریم جز امتیازات ما است و فرزندان امام و مقام معظم رهبری در بخش بومی سازی الگوریتم ها تلاش های زیادی کرده اند اما عده ای دنبال این هستند که روزنه ای باز کرده و الگوریتم های وارداتی استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در همه علوم و صنایع کاربرد خواهد داشت و اگر کسی می خواهد هنرمند بماند باید این ابزارها فرا بگیرد.

امتیاز شما