نشست خبری با حضور مهندس غفاری مدیر شبکه اجتماعی ایتا
...
به گزارش روابط عمومی دانشکده دین و رسانه، در نشست «شبکه ملی اطلاعات و نقش شبکههای اجتماعی داخلی در کنترل فتنه» که به مناسبت روز بصیرت و گرامیداشت یوم الله 9 دی در دانشکده برگزار شد، مهندس محسن غفاری مدیر عامل پیام رسان «ایتا» با بیان اینکه ما در عصر ارتباطات هستیم، گفت: در این زمان، اطلاعات کشور ما را میبرند و در ازای آن نه تنها چیزی به ایران نمی دهند، بلکه هزینه آن را هم از کشور دریافت میکنند.
وی با بیان این که در عصر اطلاعات حرف اول را کسی می زند که داده داشته باشد و بتواند به وسیله هوش مصنوعی، داده کاوی و تحلیل کند، گفت: ما در کشور اطلاعات جامعه و اطلس اجتماعی جامعه را به راحتی در اختیار بیگانگان قرار می دهیم. به عبارت دیگر هر یک از ما با حضور درفضای مجازی و شبکههای اجتماعی فارغ از مذهب و فرهنگمان، از خود و شخصیتمان به غرب اطلاعاتی می دهیم.
مدیرعامل پیام رسان ایتا با تأکید بر این که دشمن اطلس اجتماعی و اقتصادی ایران را در اختیار دارد، حضور نیروهای حزب الله را در فضاهای مجازی خارجی برای فعالیت های فرهنگی حتی با وجود تأثیرات کوتاه مدت نادرست خواند و این کار را بازی در زمین دشمن و تیز کردن چاقوی دشمن و دادن اطلاعات به دشمن در زمان جنگ قلمداد کرد.
وی با بیان اینکه در زمان کنونی میتوان آثار شیبخون فرهنگی از جمله تساهل و تسامح و تغییر در تفکر دینی را مشاهده کرد، نوع مواجهه مسئولان کشور با محتواهای ارائه شده در اینستاگرام را نمونه بارز آثار این شبیخون فرهنگی دانست.
او سپس با اشاره به رصد جامعه ایرانی توسط دشمن به وسیله شبکههای اجتماعی، حوادث آبان ماه را از نتایج این رصد دانست که به محض بسته شدن اینترنت خارجی و قطع ارتباط عوامل اغتشاشات با یکدیگر این حوادث پایان یافت و در واقع ایران توانست ابزار دشمن را از دست او خارج کند و در فتنه امنیتی پیروز شود، اما فتنه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در بستر شبکههای اجتماعی خارجی همچنان ادامه دارد.
مهندس غفاری با افزودن اینکه ما مخالف بسته شدن تلگرام به این نحو بودیم، چرا که بسترهای جایگزین آن را آماده نکرده بودند، هزینه راه اندازی پیام رسان داخلی برای سی میلیون کاربر را سی تا پنجاه میلیارد برآورد کرده و با انتقاد از عدم همراهی دولت در تأمین هزینهها یادآور شد که نمیتوان بدون آماده کردن تجهیزات به جنگ دشمن رفت و پایین بودن سرعت خدمت رسانی در پیام رسانهای داخلی را از جمله نتایج آماده نبودن بسترها دانست.
وی در ادامه با بیان تاریخچه تصویب شبکه ملی اطلاعات گفت: با اینکه قرار بود این شبکه در دو سال راه اندازی شود هنوز با گذشت نزدیک به ده سال هنوز شبکه ملی ارتباطات راه اندازی نشده است و با غیر واقعی خواندن پیشرفت هشتاد درصدی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: تعریف وزارت ارتباطات با تعریف صحیح از شبکه ملی ارتباطات فرق دارد؛ چرا که در تعریف صحیح این شبکه در چهار لایه تعریف شده است که فقط وزارت ارتباطات لایه اول آن را اجرا کرده است.
مدیرعامل ایتا در پایان با بیان اینکه با فضای مجازی و اینترنت مخالف نیستیم، بلکه با شبکههای فعلی خارجی و ولنگاری و رهایی آنها مخالفیم، گفت: در حال حاضر دوازده میلیون دانش آموز ایرانی از اینستاگرام استفاده میکنند و از طریق هوش مصنوعی موجود در آن تغذیه میشوند. در چنین فضایی امکان مقابله فرهنگی به وسیله چنین ابزار هوشمندی وجود ندارد و تنها راه موجود، محدود کردن آن میباشد.
(روابط عمومی دانشکده دین و رسانه)