An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. نویسنده سریال « نجلا » در مصاحبه با خبرگزاری فارس:

العربیه

۱۳۹۹/۰۸/۰۶- ۰۸:۳۴ - مشاهده: ۷۳۷

نویسنده سریال « نجلا » در مصاحبه با خبرگزاری فارس:

زنجیره فرهنگی بهترین وسیله برای شرایط الان ما است که توسط آن بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم.

نویسنده سریال « نجلا » در مصاحبه با خبرگزاری فارس:

پخش سریال مناسبتی «نجلا» با محوریت وفاداری و عشق در بستر پیاده روی اربعین از شبکه سه به پایان رسید. سریالی که علاوه بر تهران در آبادان نیز مقابل دوربین رفت و به روابط و زندگی آبادانی و خرمشهری‌ها قبل از سال ۶۰ پرداخت.

خیرالله تقیانی پور (کارگردان)، سید حسین امیرجهانی و مهدی حمزه (نویسندگان)، مصطفی ساسانی و عبدالرضا نصاری (بازیگران) و علی غابشی (بازیگر و مسئول زبان عربی) این سریال در میزگردی به منظور نقد و بررسی این سریال مهمان خبرگزاری فارس بودند.

بخش هایی از این میزگرد که سیدحسین امیرجهانی فارغ التحصیل دانشکده دین و رسانه و نویسنده فیلمنامه این سریال به اظهار نظر پرداخته است، در ادامه می آید.

 

** شما در بخشی از قصه این سریال به موضوع پیاده روی اربعین می‌پردازید. آیا پیاده روی اربعین در آن سالها برقرار بوده است؟

-امیرجهانی: قصه ما در روزهای پایانی سال ۵۸ می‌گذرد اما پیاده روی اربعین قدمت چند صد ساله دارد و یکی دو سال بعد از روی کار آمدن حکومت بعث، عده ای به طور پنهانی به پیاده روی می رفتند. اما این تصور هم وجود دارد که به تازگی این موضوع باب شده است.

پیاده روی به سمت حرم امام حسین (ع) ملزم به زمانی مثل اربعین نبود بلکه علمای نجف ماهی یک بار از نجف به کربلا را پیاد می رفتند و جاده طریق العلما را باید همه شنیده باشیم و برای همین قدمت دارد. همچنین در دوره خلفای عباسی هم مردم به صورت مخفیانه به پیاده روی می رفتند و حتی قانون‌هایی بود که می‌گفتند اگر به کربلا بروید دست تان قطع می‌شود!

**داستان این سریال طوری است که مخاطب حدس می زند انگار ادامه سریال را باید در فصل های بعدی تماشا کند آیا این اتفاق می افتد؟

-امیر جهانی: قصه ما ظرفیت و پتانسیل قسمت های بیشتری را داشت و قسمت ۲۰ هم می‌شد ادامه دهیم اما خب زمان مان محدود بود و این اجازه را به ما نداد و متاسفانه ما همیشه دقیقه نود کار مناسبتی انجام می دهیم. حتی ۴ قسمت قصه داشتیم برای ادامه داستان و بعد از شروع پیاده روی و مجبور شدیم این قسمت ها را برای فصل دوم نگه داریم که اتفاقا ریتم تندی داشت و از طرفی هم کار باید به پخش می رسید. درباره سوالی که درباره زمان جهان قصه پرسیدید باید بگویم ماجرای اربعین برای ما مهم بود و از این جهت دست روی سال ۵۸ گذاشتیم و می خواستیم درباره برهه ای از زمان صحبت کنیم که فشاری از سمت بعث روی مردم عراق است و چند سال بعد ماجرای اربعین سرخ رخ داد و فلش بک هایی که از گذشته نجلا و گم شدن فرزندش می‌بینیم همان اربعین سرخ است.

** ظاهرا نمایندگان مجلس آبادان هم نامه ای در اعتراض به این سریال نوشته اند.

-امیرجهانی: اصلا لفظ قومیت عرب و فارس کلمه‌هایی نژاد پرستانه است و حساسیت مردم را بیشتر می‌کند! با اینکه ما تا الان از سمت مردم آن منطقه هیچ واکنش منفی نداشتیم. قصه نجلا قصه ای است که دارد از ترغیب دو ملت ایران و عراق حرف می زند و دلیل اینکه به سال ۵۸ رفتیم این است که قبل از ماجرای جنگ مرم ایران و عراق حتی مدرسه‌های مشترکی داشتند.

حتی مقام معظم رهبری در نماز جمعه ای که بعد از شهادت سردار سلیمانی برپا شد، فرمودند زیر تابوت این دو شهید وحدتی بین دو ملت ایجاد شده است که ما باید روی این نقطه دست بگذاریم. رسانه‌ها و بازار این دو ملت باید به هم نزدیک شوند و هنوز هم اشتراک های فرهنگی بین ما وجود دارد و ما هم روی همین نقطه دست گذاشتیم. اتفاقا سازمان صداوسیما باید روی این مسائل بیشتر کار کند.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر تاریخی که پشت سر گذاشتیم زندگی همه ما با هم عجین شده است، من آبادانی نیستم اما از روزیکه به دنیا آمدم زندگی ام با این شهر گره خورده است.

** آقای تقیانی پور شما به عنوان کارگردان چقدر به فیلم نامه وفادار بودید؟

-تقیانی پور: دوستان نویسنده باید بگویند.

-امیرجهانی: حتی از قبل از شروع تولید تعامل خوبی با هم داشتیم و به همین خاطر همه ما به ذهنیت واحدی رسیده بودیم. نکته مثبتی که خیرالله دارد این است که روی دورخوانی تمرکز دارد و همین به بازیگران کمک زیادی کرد. از طرفی وجود شخصیت عطا برای کم کردن سنگینی قصه بود و دراجرا خیلی خوب درآمد. عشق زبان جهان شمول است و همه آن را می فهمند و قومیت و نژاد و جغرافیا نمی فهمد و مخاطب هم با این کلیشه جذاب، همراه است. امیدوارم این روند ساخت سریال در خارج از تهران ادامه داشته باشد چراکه مخاطبان دوست دارند آثاری را در خارج از تهران ببینند و از آنها استقبال می‌کنند. ما باید به سمت قومیت ها برویم و از این ماجرا نترسیم و باید همه نوع مخاطب را در نظر داشته باشیم و باید سریالی بسازیم که همه آن را متوجه شوند.

** این سریال قصه عاشقانه ای را تصویر می‌کند که بین دو نفر و یک مادر و فرزند وجود دارد. شما زاویه ورودتان به ماجرای اربعین و پیاده روی به چه شکل بوده است و قرار است این اتفاق را در چه قابی به مخاطبان ارائه دهید؟

-تقیانی پور: پیاده روی آرام آرام از عشق زمینی به عشق دیگری رفتن است و سیر و سلوکی است که همه اینها از پیاده روی نشات گرفته است و این سفر چنان پختگی به شخصیت های ما می دهد که ابتدا سعی کردیم از طریق عشق زمینی مطرحش کنیم و بعد به جایی ختم می‌شود که هم عشق زمینی را در بر می‌گیرد و هم عرفان و شناختی بین این دو نفر ایجاد می‌شود.

-امیرجهانی: کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد و المان‌هایی که از صحبت های مقام معظم رهبری نیز برداشت می‌شود روی بحث فرهنگی است و زنجیره فرهنگی بهترین وسیله برای شرایط الان ما است که توسط آن بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم. شاید این اصطلاح ها در قصه ما نبود اما تاکیدی که روی سفر داشتیم این را نشان می دهد. حتی تقابل شیعه و سنی در ماجرای ورود ایرانی‌ها به عراق چشم پوشی می‌شود و همه به هدفشان که سفر اربعین است فکر می‌کنند. حتی با این روابط می‌توانیم ارتباط اقتصادی با کشورها برقرار کنیم.

 

متن کامل میزگرد در لینک زیر:

www.farsnews.ir/news/13990727000035

روابط عمومی دانشکده دین و رسانه

امتیاز شما