سرویس:اخبار دانشکده دین و رسانه
تعداد بازدید : 68 - تاریخ خبر : 1397/09/07 - 09:31
برگزاری کارگاه آموزشی "بررسی روایت دینی در فیلم و نوشتار" در دانشکده دین و رسانه قم
با حضور دانشجویان و اساتید دانشکده دین و رسانه قم و پژوهشگران اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه برگزار شد
    استاد دانشگاه هنر: بزرگترین مانع تبدیل روایت دینی به فیلم، ساختار متفاوت عناصر متن نوشتاری در مقایسه با متن تصویری است.   به گزارش روابط عمومی دانشکده دین و رسانه ـ قم، کارگاه آموزشی « بررسی روایت دینی در فیلم و نوشتار» با حضور دکتر محمد شهبا دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، در سالن آمفی تئاتر دانشکده برگزار گردید.   در این نشست که با حضور دانشجویان و اساتید دانشکده دین و رسانه و پژوهشگران اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه برگزار شد، دکتر شهبا به بیان چالش های پیش روی تبدیل یک روایت واقعی به روایتی داستانی و مکتوب و سپس از روایت مکتوب به فیلم پرداخت و بیان داشت: دغدغه و سؤال بسیاری از افراد این است که چرا خیل عظیم و روایات متعدد دینی ما تبدیل به فیلم نمی شود و اساساً چه مشکلاتی در راستای تبدیل این دو جنس کار وجود دارد.   شهبا در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون روایت مکتوب و فیلم بر اساس ویژگی های ذاتی، گفت: هدف از متن در نهایت انتقال معناست و در متن، عناصر روایت مکتوب خود را بر اساس ساختار زبان در کنار هم داریم ولی در روایت تصویری لزوماً ساختاری به شکل و نظام مندی دستور زبان وجود ندارد و دیدگاه نشانه شناسانه با رویکرد چگونگی انتقال معنا و نشانه ها، خود را نشان می دهد که این خود یعنی باز شدن دنیایی به نام فرهنگ.   وی در ادامه بیان داشت: اگر در رسانه تصویری مخاطب نتواند متوجه مفهوم عنصر و نشانه ای شود، بدیهی است که به معنای مفهوم آن نخواهد رسید؛ پس تعریف های متعدد از دین و اختلافات فرهنگی خود زمینه  آن است که با چنین روایات تصویری نتوان موافقت قشر کثیری از مردم را کسب کرد.   عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: در تعریف روایت ادبی می گوییم آن چیزی که ابتدا خوانده (و یا شنیده) می شود و استنباط می گردد، اما در روایت داستانی می گوییم آن داستانی که دیده، شنیده و یا استنباط می شود؛ پس یکی از راه های تمایز متن سینمایی و متن ادبی، نگرش نشانه شناسی است؛ زیرا استباط متن بر پایه نشانه ها، علامت ها و سرنخ ها صورت می پذیرد.   دکتر شهبا ادامه داد: پس می توانیم نتیجه بگیریم در روایت دینی و متنی، عنصر اصلی نوع لباس شخصیت ها، نوع خانه ها، قیافه شخصیت ها، قدمت و امثال آن نیست و استنباط کلی مفهوم که سهل الوصول و بدون ابهام می باشد، منظور است اما در سینما تمام این پارامترها نقشی حیاتی در انتقال مفهوم و استنباط مخاطب دارد.   این مدرّس فیلم و سینما با متفاوت دانستن متن سینمایی از متن ادبی و مکتوب، اظهار داشت: در متن سینمایی وفور نشانه و عناصر را در هر لحظه شاهدیم، نشانه ها دارای زمانبندی متغیر و ثابت هستند، واحد "مبنایی" برای درک نشانه ها وجود ندارد، نمی توان توجه تماشاگران را به قطعیت به جای خاصی از متن سینمایی نسبت داد، بیننده می تواند دریافت خودآگاه و ناخودآگاه داشته باشد و در نهایت برخلاف روند خطی در متن نوشتاری، شاهد روندی غیر خطی در توجه به علائم و نشانه ها در فیلم هستیم.   وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث و روایات دینی، تنها وجود نوشتار مکتوب کافی نیست و نیاز به تجزیه و تحلیل بسیار است و قطعیتی در توانایی تبدیل این دو ساختار به هم وجود ندارد.
© 2016 - tv1.ir - Contact us :tv1@irib.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشکده صدا و سیما قم می باشد .