تعداد بازدید : 81 - تاریخ خبر : دوشنبه 28 آبان 1397 - 10:03  
برگزاری نشست تخصصی "اخلاق مداری رسانه با نگاهی به رویکرد قرآنی" در دانشگاه صدا و سیما

به همت دانشگاه صداو سیما و با همکاری اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما نشست تخصصی"اخلاق مداری رسانه با رویکرد قرآنی"برگزار شد

 

 

 

به همت دانشگاه صدا و سیما و با همکاری اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما، نشست تخصصی «اخلاق مداری رسانه با نگاهی به رویکرد قرآنی»، از سلسله نشست های همایش علمی ـ پژوهشی اخلاق و رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دین و رسانه، در ابتدای این نشست دکتر علیرضا پویا عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و رئیس دانشکده دین و رسانه ـ قم، ضمن تبیین مفهوم اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با مقوله فرهنگ، تصریح کرد: بازگشتِ اخلاق حرفه ای، به معیارهای اخلاقی است و تعریف و تعیین معیارها و شاخص های اخلاقی نیز، بدون نظر به هستی شناسی و انسان شناسی غیر ممکن است. اگر هستی شناسی و انسان شناسی ما صرفاً مادی باشد، معیارهای اخلاقی یک شکل پیدا می کند و اگر تلفیقی از مادی و غیرمادی باشد، صورت دیگری به خود می گیرد. لذا اخلاق با جهان بینی ارتباط وثیقی دارد.

وی سپس به بحث اخلاق و رسانه پرداخت و افزود: رسانه ای اخلاقی است که اولاً کارکنان آن رسانه در رفتار شخصی خود اخلاقی عمل کنند و ثانیاً اخلاق مرتبط با مخاطبان خود ـ و به تعبیر دیگر اخلاق شغلی ـ را به درستی رعایت نمایند. علاوه بر این، به دلیل گسترگی و پیچیدگی سازمان­های  رسانه ای، اخلاق برای اهل رسانه نیز دامنه­ای وسیع و حساس پیدا می­کند.

رئیس دانشکده دین و رسانه در ادامه به دیدگاه قرآن درباره مخاطب پرداخت و خاطرنشان کرد: از نگاه قرآن، مخاطب نسبت به پیام دریافتی، فعال، گزینش گر، تحلیل گر و برداشت کننده است. این خصوصیت ها نیز ناشی از چهار عامل درونی فطرت، عقل، فکر و علم است. 

دکتر پویا پس از تبیین این چهار خصوصیت، تصریح کرد: اگر رسانه ملی بخواهد رسانه اسلامی باشد، نیروی انسانیِ آن باید درست گزینش شود، آموزش مناسب ببیند و خوب مراقبت شود. چرا که کسی که شب و روز در حال فراخواندن مردم به یک دین الهی است، به نوعی کار انبیاء را انجام می دهد. چنین شخصی بر اساس آیه شریفه «یزکّیهم و یعلّمهم القرآن و الحکمه»، لازم است هم شخصیت مهذّب اخلاقی داشته باشد و هم از دانش لازم برخوردار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در پاسخ به  این سؤال که آیا رسانه ای که بر اساس نگاه مادی گرایانه ایجاد شده و از اندیشه های مادی غرب گرفته است، می تواند پیام های اسلامی را به مخاطبان خود منتقل کند؟ به دو نظریه ابزارگرایی و ذات گرایی رسانه اشاره و تأکید کرد: نکته مهم این است که صِرف رعایت نکات ذکر شده، برای اسلامی شدن رسانه کافی نیست.

وی بازگشت رسانه به مبانی و معیارهای اسلامی و اخلاقی را امری ضروری دانست و گفت: همانگونه که  اخلاق و جهان بینی به یکدیگر مرتبط هستند، بین فعالیت های رسانه ای و جهان بینی هم ارتباط وجود دارد.

دکتر پویا در پایان پانزده فضیلت اخلاقی مبتنی بر آیات قرآن را برای رعایت اخلاق در رسانه مطرح و در خصوص چگونگی اجرایی کردن آن ها به سؤالات حاضران پاسخ داد.

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشکده صدا و سیما قم می باشد .