Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 7625
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1391 13:54
تعداد بازدید : 4710

شيوه هاي انتقال مفاهيم ديني به كودكان" تأكيد بر شيوه آموزش مفهوم خدا در تلویزيون

دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد در گروه تولید سیما دانشجو آقای محمود رضا قمری، دانشجو دوره 8 تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد تولید سیما، آقای محمود رضا قمری دانشجو دوره 8 تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم با موضوع نظری: شيوه‌هاي انتقال مفاهيم ديني به كودكان با تأكيد بر شيوه آموزش مفهوم خدا در تلویزيون و پروژه عملی: فیلم داستانی حمید آقا (30 دقیقه ای) به استاد راهنمایی: دکتر ناصر باهنر(پایان نامه نظری) استاد علی رضا رضاداد(پایان نامه عملی)و داوری آقای دکتر دیباجی:(داور پایان نامه نظری) و عیسی بلوکات (داور پایان نامه عملی)

چکیده:

هدف ما در این پژوهش یافتن راهکارهای انتقال مفاهیم دینی از طریق برنامه ­های آموزشی تلویزیون به کودکان 7 تا 12 ساله است.

اگر شیوه­ی انتقال مفاهیم دینی متناسب با درک و فهم کودکان، با قالب­های مناسب برنامه سازی انجام گیرد، مطمئناً این مفاهیم با موفقیت به کودکان منتقل می­شود.

برای ساختن برنامه تلویزیونی مناسب با سن کودکان باید روانشناسی مخاطب خود را از نظر رشد و تکامل جسمانی و همچنین مراحل رشد و تکامل درک دینی بشناسیم، به همین جهت بعد از طرح مسئله در فصل اول، در فصل دوم به شناخت کودکان 7 تا 12 سال از منظر روانشناسی دینی می­پردازیم. در این فصل رشد جسمانی، روانی و تکاملی درک دینی کودکان بررسی می­شود.

از آنجا که بهترین و کامل­ترین برنامه‌های تربیتی از سوی خداوند نازل شده است؛ به همین دلیل بعد از شناخت کودکان از لحاظ روحی و جسمی، در فصل سوم تعلیم و تربیت دینی کودکان را از منظر روایات دینی بررسی می‌کنیم تا بتوانیم از شیوه‌های تعلیم و تربیت دینی در برنامه سازی­های خود استفاده کنیم.

بدون شک آنچه در برنامه سازی دینی کودکان اهمیت دارد انتخاب قالب و ساختار مناسب برنامه، برای کودکان است که به واسطه آن می­توان محتوای مناسب و مطلوب را به کودکان منتقل کرد. به این ترتیب در فصل چهارم، قالب­ها و ساختارهای گوناگون برنامه سازی را بررسی خواهیم کرد و نسبت به موضوع پژوهش، جُنگ تلویزیونی به عنوان یکی از ساختارهای برنامه کودک را انتخاب و ارزیابی می­کنیم.

در فصل پنجم، شیوه انتقال مفهوم خدا به کودکان را در جُنگ‌های تلویزیونی کودکان بررسی می­کنیم و سعی خواهیم کرد محتوای مناسب برای این برنامه­ها را نیز معرفی کنیم، همچنین موارد جذابیت و عوامل آن در این نوع برنامه ­ها را به طور اختصار بیان کرده و عناصر رنگ، نور و چگونگی بهره­گیری از آنها را بررسی خواهیم کرد. نتایج به دست آمده از هر فصل، به طور جداگانه در فصل ششم ارائه خواهد شد.

  طرح مساله:

 کودکان از مهم­ترین بینندگان برنامه‌های تلویزیون هستند، تأثیر برنامه‌های این رسانه بر جنبه‌های مختلف اجتماعی، ­فرهنگی و روانی کودکان غیر قابل انکار است. یکی از مهم­ترین تأثیراتی که کودکان از تلویزیون می‌گیرند، تأثیرات دینی است که ممکن است همراه با برداشت‌های خاصی از دین باشد.

به یقین، شالوده تفکر دینی آنان را می‌توان در همین مفاهیم و برداشت‌های گوناگون جستجو کرد؛ اما به شرط آنکه شیوه‌های طرح این مفاهیم دینی، متناسب با درک و فهم کودکان با قالب‌های مناسب برنامه سازی انجام گیرد تا به درستی این مفاهیم در ذهن کودکان نقش ببندد.

 مسأله تحقیق:

امروزه کودکان در سپهر بی­کران اطلاعات و ارتباطات و در معرض پیام­های بی­شمار دینی قرار دارند که این مسأله هشیاری درباره­ی این مخاطبان کم سن و سال را وظیفه­ای مهم می­سازد. یکی از مباحثی که دست اندرکاران حوزه­ی رسانه در مورد انتقال مفاهیم دینی باید به طور گسترده به آن توجه کنند، نحوه­ی استنباط کودکان در سنین مختلف، از موضوعات و مفاهیم دینی است. دغدغه­ی اصلی نگارنده این است که اساساً در پرتو چه راهکارهایی می­توانیم برنامه­ی دینی متناسب با فهم و درک کودکان تهیه کنیم تا به شکلی شایسته و صحیح مفاهیم دینی را به آنان منتقل کنیم و به نتایج مطلوب دست یابیم.

 کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.