Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 7023
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1390 14:17
تعداد بازدید : 4776

قسمت اول: سازمان های تکنولوژی محور(T-Form Organizations)

تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان صدا و سیما(1)

امروزه فناوری اطلاعات از جمله پدیده هایی است که دگرگونی ها و تغییرات عمده ای در روابط بین سازمان ها ایجاد کرده است و چالش های تازه ای را بر سازمان ها و مدیریت آن ها موجب شده است

عادل صادقی دهلان: کارشناس ارشد مدیریت سیستم در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی نقش فناوری اطلاعات بر توسعه سازمان صدا و سیما پرداخته است، در چند قسمت  کوتاه سرفصل های این پایان نامه ارائه و تحلیل می گردد.

مقدمه:

امروزه تکنولوژی هایی از قبیل ماهواره، اینترنت،اینترانت، تلفن، رادیو و تلویزیون این امکان را برای ما فراهم آورده است که با وجود جدایی های جسمی و جغرافیایی با همنوعان خود در سراسر جهان به واسطه الکترونیک در ارتباط قرار گیریم .

امروزه IT  از جمله پدیده هایی است که دگرگونی ها و تغییرات عمده ای در روابط بین سازمان ها ایجاد کرده است و چالش های تازه ای را بر سازمان ها و مدیریت آن ها موجب شده است . تغییرات آن چنان سریع و غیرقابل پیش بینی است که کوچک ترین غفلت از آن می تواند سازمان را از یک برتری رقابتی محروم و سازمان های دیگر را با فرصت های خاصی مواجه کند. بولیت بویت(1995) به این تغییرات تاکید و آن را به عنوان فشارها و یا محرک های کسب و کار تشریح کرده است این محرک ها محیط سازمان را تحت الشعاع قرار داده و موجب اعمال فشارهایی بر عملیات و کارکردهای سازمان گردیده است شکل 1-1 محرک های اصلی را نشان می دهد.

و سازمان هایی به بقای خود ادامه می دهند که بتوانند فناوری را بطور فعال در طراحی سازمان هایشان بکار بگیرند در حال حاضر و در سال های که در پیش رو داریم سازمان های مبتنی بر فن آوری بیش از ساختارها و نظام های سنتی ، ظهور و بروز می یابند . در واقع ، سازمانی با ساختار سنتی ، در سده بیست و یکم ، به ندرت توانایی بقا خواهد داشت . مدیرانی که از فناوری اطلاعات در سازمان استفاده می نمایند  از آزادی عمل زیادی برای گزینش ساختار آن برخوردارند.

در طول دهه 1980 میلادی موج جدیدی از اندیشه های مدیریت شکل گرفت که بسیاری از یافته های قبلی اندیشمندان در زمینه سازماندهی ، ساختار و مدیریت را زیر سئوال برد. به طور اخص، اندیشه های جدید با ارزش های ساختاری بوروکراتیک و کنترل های سازمانی به مبارزه برخاستند.

ساختارهای بوروکراتیک و کنترل های سازمانی به دلیل هزینه های سنگین ، فقدان پاسخگویی و تاثیرمخربی که بر ابتکار و بهره وری داشتند مورد انتقاد قرار گرفتند . حصارهایی که بین بخش های مختلف یک سازمان وجود داشت ، زیر آتش گرفته شد و همین طور لایه هی سلسله مراتب سازمانی به خاط تاثیر بازدارنده ای که در برقراری ارتباطات سازمانی داشتند و هزینه های بالاسری و غیرلازمی که ایجاد می کردند. قاطع تر از همه ، گفته شد که روش های قدیمی سرعت و کیفیت واکنش و پاسخگویی سازمان ها را نسبت به شرایط در حال تغییر کند و محدود می کند.

آنچه که امروز سازمان ها به آن نیاز دارند ، براساس استدلال موج جدید ، شکلی از سازمان است که جمع و جورتر ، خلاق تر و 

قابل انعطاف تر باشد. چنین سازمانی باید به دلبستگی و التزام عملی کارکنان به ارزش های مشترک اتکا کند . بنابراین ، تکیه بر مقررات و روش های دیگر اصل نیست و به جای سلسله مراتب خشک ، یک شبکه زنده و پویا IT محور سازمان را تشکیل می دهد . با جذب کارکنان و التزام عملی آنان به ارزش های کنونی سازمان ، سلسله مراتب مزاحم و پرهزینه کنار گذاشته می شود. همین ارزش ها هستند که کارکنان را برای تحقق اهداف و ماموریت های تعیین شده متشکل و آنان را به تشریک مساعی در قالب گروه ها و شبکه های درون بخشی هدایت می کنند ، و نه مقررات غیرقابل انعطافی که زود کهنه می شود . (معینی 1373،6)

با این نوع جدید از سازمان یک سبک جدید از مدیریت ملازمه پیدا می کند مدیران دیگر مجبور نیستند برای نیروی کار منفرد و ناهماهنگ مقررات وضع نمایند دیگر نیازی به محدود نگه داشتن حیطه نظارت برای وادار کردن افراد به انجام دادن کار نیست از آنجا که اکنون کارکنان خودبه خود از طریق تکنولوژی اطلاعات مونیتورینگ می شوند ، سطوح مخطلف سلسله مراطب سازمانی می تواند به طور اساسی کاهش یابد . بعد از این ، وظیفه ی مدیران در سازمان این است که اطمینان حاصل کنند که کارکنان برای ایفای وظایفی که به عهده دارند کاملاً تجهیز شده و به خوبی آموزش ببینند .

عملکرد فردی مدیران بر حسب توانایی آنان در برانگیختن مشارکت و همکاری کارکنانی ارزیابی می شود که هیچگونه اختیار رسمی در مورد وادار کردن آن ها به کار ندارند (معینی ، 1373، 8 )

تحولاتی که مدیریت معاصر با آن ها روبروست در زمینه های مختلف شکل گرفته اند . ابداعات خارق العاده تکنولوژیک ، دانشی شدن سازمان ها ، جهانی شدن ، تنوع و تعدد فرهنگی و کاهش اعتماد به نهاد های دولتی از جمله مهم ترین چالش هایی است که با آن ها روبرو هستیم . ابداعات و نوآوری های تکنولوژیک در زمینه های مختلف صورت گرفته است که شاید مهم ترین آن های از جهت اثرگذاری تکنولوژیک اطلاعات و ارتباطات بوده است .

سرعت و سهولتی که این ابزار در اختیار مدیر قرار می دهد ، که به سادگی اطلاعات بسیار زیادی را به همراه دارد و هر زمان که اراده کند ، از آن ها بهره برداری می نماید ... .

تکنولوژی اطلاعات زمینه ساز سازمان های مجازی بوده و دیگر لزومی به ادارات و واحد های بزرگ نیست . بسیاری از کار ها را می توان در محل زندگی انجام داد و آن ها را درون یک شبکه پیچیده ی ارتباطی به صورت یک فرآورده یا خدمت در اختیار متقاضیان قرار داد . خرید و فروش در شبکه های ارتباطی جهانی نمونه ی کوچکی از این امکان تکنولوژیک است . سازمان های بزرگ عموماً برای هماهنگی بین عملیات و نظارت بر آن ها از ساختار های سلسله مراتبی و مدیران در سطوح مختلف سازمانی بهری می گرفتند در حالی که اکنون این هماهنگی و نظارت در شبکه های ارتباطی به کمک تکنولوژیک به دقت انجام می پذیرد و بدین ترتیب سلسله مراتب هماهنگ کننده و ناظر جذف می گردد و این خود تحولی عظیم در امر سازماندهی سازمان هاست ... .

 

 ادامه دارد

ثبت شده توسط : مدیر سایت

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.