Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 6111
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1390 13:10
تعداد بازدید : 3088

تبلیغات تجاری تلویزیون و رعایت ارزش های اخلاقی

چکیده پایان نامه آقای حسن طهرانی زمانی دانشجو تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان"تبلیغات تجاری تلویزیون و رعایت ارزش های اخلاقی"

چکیده پایان نامه آقای حسن طهرانی زمانی دانش آموخته تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان" تبلیغات تجاری تلویزیون و رعایت ارزش های اخلاقی" به استاد راهنما: آقای دکتر محمد دهقان(استاد پایان نامه نظری) و آقای سید ابوالقاسم صالحی زاده(استاد پایان نامه عملی) تاریخ دفاع : 1388/10/4

چکیده پایان نامه:

آگهی های تجاری بخش عمده ای از برنامه های سیما را به خود اختصاص داده است از آنجا که تمام برناه های سیما باید منطبق بر اصول ارزشی اسلام باشد، جای این سوال است که آیا تبلیغات تجاری سیما از چنین ویژگی برخوردار است؟ به نظر می رسد از این اصول ارزشی و اخلاقی تخطی شده است . تبلیغات تجاری با بحث مصرف که یکی از مباحث اقتصاد خرد است در ارتباط بوده از این رو باید دیدگاه نظام های عمده ی اقتصادی یعنی مارکسیسم ، سرمایه داری و اسلام درباره مصرف را بدانیم . با توجه به انحصار مالکیت در اقتصاد مارکسیسم به دست دولت ، معنایی برای تیلیغ وجود ندارد. اما اقتصاد سرمایه داری تبلیغ تجاری را موتور محرک اقتصاد دانسته است. زیرا این تبلیغ تجاری است که نقش به فرورش رساندن تولید مازاد بر مصرف را برعهده دارد. اما در اسلام با طراحی تولید در مسیر نیازهای ضروری جامعه8 و مصرف مطابق با نیاز واقعی، جایی برای تبلیغ خارج از چارچوب نظام ارزشی وجود ندارد.

اسلام مشتمل بر اصول کلی ای که در تبلیغ تجاری باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

 1-                        توجه به قاعده ی ضرر

2-                        توجه به قاعدهی نفی غرر و تدلیس

3-                        پرهیز از دروغ

4-                        مراعات اصل اعتدال

5-                        توجه به اصل عدم وابستگی به بیگانگان

6-                        در نظر گرفتن ((تقدیر معیشت ))

7-                        رعایت اصل عدالت اجتماعی

آموزه های خاصی که تبلیغ  تجاری مبتنی بر آن است  به دو گونه ی ایجابی و سلبی است . آموزه های خاص ایجابب عبارتند از :

1-                        تامین نیاز واقعی

2-                        رعایت ساده زیستی

3-                        توجه به فلسفه ی درست ((کار))

4-                        تامین هدف اطلاع رسانی

آموزه های خاص سلبی عبارتند از :

1-                        احتراز از دنیا پرستی

2-                        تبلیغ نکردن کالا و معامله ی حرام

3-                        پرهیر از اسراف و تیدیز

4-                        دوری از اتراف

5-                        عدم تبلیغ کالای زیان آور

6-                        نهی از تبانی به منظور فریب

7-                        عدم سوئ استفاده از زنان در تبلیغات تجاری

8-                        سوء استفاده نکردن از کودکان

9-                        به کار نبردن موسیقی مبتذل

در پایان نمونه هایی از آگهی های بازرگانی از راه تحلیل نشانه شناسی مورد بررسی قرار گرفته و بیان شده که چگونه بسیاری از این آگهی ها با اصول ارزشی اسلام ناسازگار است .

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

آرشیو پایان نامه های دفاع شده

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.