Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199039
تاریخ انتشار : 13 دی 1395 14:40
تعداد بازدید : 164

آسیب شناسی محتوای فرهنگی متون آموزشی زبان انگلیسی و راهکارهای رسانه ای مواجهه با آن (مطالعه موردی: (interchange, headway

نام دانشجو: ناصر قربانی اقدم، رشته: علوم ارتباطات اجتماعی، ستاد راهنما: دکتر محمدجواد معافی، تاریخ دفاع: شهریور 1395

چکیده

در چند دهه گذشته به دلیل گسترش تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، غربی ها تلاش کرده اند از رسانه هایی مثل فیلم ها و کتاب های آموزشی زبان انگلیسی که تقریبا تولید و توزیع آنها انحصارا در اختیار خودشان قرار دارد به عنوان ابزاری برای خدمت به اهداف تهاجم فرهنگی خود بهره ببرند. اهمیت چنین پژوهشی، بررسی و بازنمایی ابعاد و زوایای فرهنگی است که به صورت بالقوه یا بالفعل برای فرهنگ ما می تواند آسیب رسان باشد؛ چون این گونه کتب، علاوه بر یاد دادن یک زبان دیگر، مجموعه ای از عقاید، ارزش ها و دیدگاه های آن زبان را نیز منتقل می کنند.

در این پژوهش سعی شده با بررسی و مطابقت عناصر فرهنگی ایرانی- اسلامی و شاخص های غربی ارائه شده در سری کتاب های آموزش زبان Interchange وHeadway، انواع آسیب های فرهنگی که برای زبان آموزان ایرانی به همراه دارند مشخص شود. به همین منظور از روش تحلیل مضمون، به بررسی و تحلیل چندوجهی متون نوشتاری دروس، فیلم ها، فایل های صوتی مرتبط با هر درس و تصاویر پرداخته شده که در این پژوهش از آنها به عنوان «متون» یاد می شود. برخی از این متون به لحاظ ارائه و معرفی نوعی سبک زندگی که در مواردی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما در تقابل بوده و به نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می شوند قابل بررسی هستند.

بررسی عمیق یافته های پژوهش، در خصوص موارد آسیب رسان فرهنگی، مبین این نکته است که مجموعه کتاب های American Headway تطابق فرهنگی بیشتر و تهدید فرهنگی کمتری در مقایسه با کتب Interchange  برای زبان آموزان ایرانی دارد.

 

واژگان کلیدی: کتاب های آموزشی زبان انگلیسی، زبان آموز، سبک زندگی، تهاجم فرهنگی، آسیب های فرهنگی، American Headway، Interchange

ثبت شده توسط : مدیر سایت

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.