Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199036
تاریخ انتشار : 13 دی 1395 14:32
تعداد بازدید : 80

ظرفیت های دراماتیک داستانهای تذکره الولیاء

نام دانشجو: عالیه رنجبر تیلکی، رشته: ادبیات نمایشی، استاد راهنما: استاد محمدرضا آزاد، تاریخ دفاع: شهریور 1395،

چکیده

تذکره الاولیاء اثر منثور عطار نیشابوری کتابی است عرفانی، به نثری ساده که در آن به ذکر احوال و کرامات عرفا و مشایخ صوفیه پرداخته است و حاوی مطالب ارزنده ای است. هدف مؤلف از نگاشتن آن احیاء و یادآوری ایمان بوده است و از این جهت می تواند منبع خوبی برای بیان آموزه های اخلاقی و اسلامی قرار بگیرد. با توجه به فاصله هشتصد ساله ما با این کتاب و فاصله ای بین الفاظ و معانی بلند عرفانی، بهتر است در جست وجوی قالبی باشیم که بتواند در انتقال این مفاهیم به شیوه ای مؤثرتر عمل کند. این اثر نمایشی دارای ظرفیت های بالقوه دراماتیکی است که شناسایی و پژوهش در آن ما را در خلق درامی منطبق با فرهنگ ایرانی، اسلامی یاری می رساند. برای شناسایی این ظرفیت ها علاوه بر آشنایی با عرفان و حکایت های عرفانی و آشنایی با احوال و آثار نویسنده، آشنایی و تسلط بر اجزاء و عناصر دراماتیک ضروری به نظر می رسد. این اجزاء شامل «طرح، کاراکتر، انگاره و دیالوگ» می باشد. یکی از مهم ترین اجزاء دراماتیک این اثر کاراکتر است. ویژگی بارز این کاراکترها تحول می باشد و سیر تحول در آن ها از عدم ایمان به ایمان و از ایمان به ایمان کامل تر است. بر همین مبنا در این رساله سه حکایت فضیل عیاض، حبیب عجمی و رابعة عدویه انتخاب شده اند، تا بیانگر ظرفیت های دراماتیک این اثر باشند. این امر از طریق شناسایی اجزاء دراماتیک و ارائه شیوه به کارگیری آن ها در دنیای درام تحقق یافته است. یافته های تحقیق می تواند این ظرفیت ها را در نمونه هایی از این حکایات مشخص و زمینه تبدیل آن ها را به اثر دراماتیک فراهم سازد.

کلیدواژه : تذکره الاولیاء، عطار، حکایت عرفانی، درام، اجزاء دراماتیک، عناصر دراماتیک.

ثبت شده توسط : مدیر سایت

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.